Przejdź do treści
Proszę czekać...
Młody dyrygent Jan Stańczyk pozuje do zdjęcia trzymając w rękach batutę

Jan Stańczyk

dyrygent

Dyrygent. Urodził się w 1995 roku w rodzinie z tradycjami muzycznymi. Edukację muzyczną rozpoczął od gry na skrzypcach. W wieku 10 lat zaczął interesować się dyrygenturą. Już jako trzynastolatek nabierał doświadczenia w pracy z młodzieżowymi zespołami; po ukończeniu szkoły średniej zdecydował się zaś rozpocząć studia w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej dr. hab. Szymona Bywalca (dyplom w roku 2021). Doskonalił umiejętności w ramach kursów pod okiem takich pedagogów, jak Jorma Panula, Massimiliano Caldi, Juozas Domarkas czy Colin Metters, pobierał również lekcje dyrygentury u maestro Jerzego Maksymiuka. Brał udział w Mistrzowskich Kursach Dyrygenckich z Marin Alsoporganizowanych przez NOSPR w Katowicach.

W roku 2013 zadebiutował, prowadząc Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, z którą nadal regularnie współpracuje – m.in. dokonując światowej premiery utworu Świt na harfę i orkiestrę smyczkową Oleny Leonovej w 2021 roku. Podczas studiów wielokrotnie dyrygował takimi zespołami, jak Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, Śląska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Muzyki Nowej, Baltische JuniorPhonie czy Bielska Orkiestra Festiwalowa.

W roku 2020 jako II dyrygent zadyrygował entuzjastycznie przyjętą polską premierą opery Vanda A. Dvořáka (Sinfonietta Cracovia, Chór Polskiego Radia, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Opera Rara). To wyjątkowe przedsięwzięcie stało się początkiem jego przygody z dyrygenturą operową. W sezonie 2020/2021 współpracował z Operą Śląską w Bytomiu w ramach programu Dyrygent-rezydent organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Uczestnictwo w programie było początkiem długofalowej kooperacji z operą, w ramach której wziął udział w realizacji kilkunastu spektakli operowych, koncertów i produkcji telewizyjnych, współpracując z Orkiestrą, Chórem i Baletem i solistami Opery Śląskiej w charakterze dyrygenta (Lucia di Lammermoor G. Donizettiego, Requiem W. A. Mozarta, Sól ziemi czarnej. Balet na podstawie filmu K. Kutza), kierownika muzycznego (Koncerty świąteczne) i asystenta dyrygenta (Carmen G. Bizeta, Tosca i La Rondine G. Pucciniego, La Finta Giardiniera W. A. Mozarta, L’elisir d’amore G. Donizettiego), asystując takim dyrygentom, jak m.in. Frank Chastrusse Colombier czy Tadeusz Kozłowski.

Pracuje również jako kompozytor i aranżer. Jest autorem opracowań m.in. utworów W. Kilara i A. Korzyńskiego wykorzystanych w filmie muzycznym Wajda. Fascynacje, Pieśni B. Raczyńskiego (dokonanych na potrzeby ich światowego prawykonania z okazji 140 lecia Muzeum Narodowego w Krakowie) oraz utworów K. Kurpińskiego i M. Ravela (opr. na potrzeby VII Sinfonietta Festival w Krakowie). Zaaranżował też szereg dzieł, m.in. S. Moniuszki na potrzeby jubileuszowego tournée Sinfonietty Cracovii w Chinach i Korei Południowej.

fot. Karol Fatyga